アイスランド⑥/Iceland⑥
大自然と人間との対峙:自然崇拝は“道(タオ)に通じるのか
突然わけのわからない見出しが出てきました。でも今回のアイスランド旅行で、自分の秘めたテーマでもあります。本日訪れたのはレイキャビクの北西、スナイフェルスネス半島(Snaefellsness)一帯。アイスランド屈指のパワースポットと呼ばれるエリアで、ジュールヴェルヌの『地底旅行(ディズニー映画のセンター・オブ・ジ・アースの原作)』の舞台になったことでも知られています。アイスランド唯一のノーベル文学賞受賞者ハルドル・ラクスネスの代表作『氷河麓のキリスト教(原題:Kristnihald undir Jokli)』の舞台になったところでもあります。ちなみに日本では1979年に工作舎から「極北の秘境」という名前で翻訳が出ていますが、今に至るまで文庫化されたこともなく、この本を実際に読んだ方はほとんどいないのではないでしょうか。
Confronting of wild nature and humankind: Does Nature worship lead to “Tao”?
You might wonder the ambiguous headline but this was one of my main theme to visit Iceland. My destination of the day was Snaefellsness peninsula, North-eastern region of Reykjavik. This area is known as one of the best power spots in Iceland and the field of “Journey to the Center of the Earth” by Jules Gabriel Verne(The original story of the Disney film ). And it is also the field of “Christianity under the Glacier (Kristnihald undir Jokli)” by Halldor Laxness, only Nobel Literature Prize winner in Iceland. In Japan, the translation was published in 1979 from minor publisher. I guess very few Japanese people have ever read this novel.
(English text continues to the latter half of the page)
こちらが1979年工作舎発行の翻訳です。
たまたま高校生の時分に手にして読んだこの本の内容については追々お話しすることにして、この日の旅程をまとめてみましょう。
朝早くに出発したおかげで実に荘厳で神秘的な風景に出会うことができました。ようやく回復し始めた天候の中で天から光が舞い降りています。英語圏では「ヤコブの梯子」と呼ばれる光線。旧約聖書の創世記28章12節
『時に彼夢て梯の地にたちゐて其巓の天に逹れるを見又神の使者の其にのぼりくだりするを見たり』
からとられた言葉。ユダヤ人の始祖アブラハムの孫のヤコブ(彼の12人の息子がユダヤ12氏族の始祖になります)が嫁を娶る旅に出て野営したときに、天から梯子が降りて天使が昇り降りする夢を見て、その場所が天への入り口であったと気づく場面です。自分は決して敬虔なクリスチャンではありませんが(聖書の内容は知識として知っているだけです)、こうした光景を見ると、天地はこのようにして創造されたのか、と厳粛な思いに囚われてしまう。「大自然と人間の対峙」という本日の遠出のテーマを自覚させてくれる光景になりました。
ちょっと遠すぎてよくわかりませんが、北のアザラシが2頭。途中のイートリ・トゥンガ(Ytri・Tunga)で遭遇した光景です。
これがスナイフェルスネス氷河の遠景。現在は夏の終わりで最も氷河が小さくなっていますが、小説が書かれた1960年代には遥か麓まで氷河が延びていたでしょう。「氷河麓のキリスト教」では、20代の若い主人公ウムビがアイスランド主教から、氷河の麓の教会を営む変わり者の神父の調査を命ぜられるところからストーリーが始まります。神父の名前はトゥミ・ヨーンセン、彼がスナイフェルスネス氷河の麓で怪しい儀式を営んでいるという噂が主教のもとに届き、もしも噂通りならば“異端”として彼を罰し処理しなければならない、そうした状況からウムビが氷河の麓に赴き、そこで神父や村人らから聞き取り調査を行い資料をまとめていくのがこの小説の進行スタイル、戯曲を書いていた著者らしい非常にユニークな小説形態になっています。ここで小説の細かいあらすじまでは敢えて話しませんが、小説の重要な柱になっているのは、教会のすぐ手前まで続く氷河。アイスランドに入植した外国人たちは、ケルト人を筆頭として「自然崇拝」でした。その後にキリスト教への改宗が宣言されることがあっても、民衆の多くは日常生活のなかで、常に大自然と人間との対峙を感じ続けていても不思議はありません。アイスランドという荒々しい大自然の中でも、太古から変わらず存在し続ける氷河は崇敬の対象で、神という存在が人間に差し伸べた懸け橋のようなものと捉えられるかもしれません。スイスでは逆に、かつて村の端まで延びていた氷河を「悪魔の舌」と恐れ、スイスアルプスの多くが近世まで登頂されなかったのは、氷河の上で一夜を過ごすと悪魔にさらわれるという迷信が信じられていたからと現地で聞いたことがあります。
主人公と神父の間で繰り広げられる奇妙なコミュニケーションの中で徐々に見えてくるのが、氷河という消えることのない存在と個人との対峙によって生み出される深遠な思想。キリスト教では神と人の関係は厳然とした「我」と「汝」という二元論、日本のように「八百万(やおよろず)の神々」のように、時に敬い、時に恐れ、時に共に喜ぶといった曖昧な関係ではない。これが氷河(抗いようのない大自然と永久存在のモチーフ)と個人の間になると、人格的な関係要素がまったく取り払われた「(意思疎通不可能で存在だけが確かな)宇宙」と「人」との関係性になり、その思想はやがて老子から始まる「道(タオ)」の思想にもつながっていく。紀元後の欧州社会を彩る思想はキリスト教を根底に持っています。そうしたなかでも、自然の中に怖れを抱くケルト人の伝統は現代の欧州にもそこかしこに残っています。今回アイスランドのスナイフェルスネス半島を訪れたのも、そうした自然との共生の世界を感じてみたかったからです。
残念ながら氷河は夏場で短く麓まで延びてはいませんでしたが、写真のような光景には出会えました。これはキルキュフェトル(Kirkjufell)山、アイスランドの風景写真ではお馴染みの山で、特にオーロラをバックにしたこの山の写真には有名なものが多い、グーグルで少し画像検索をすれば多くの美しい写真が見つかると思います。
この山は格別に標高が高いわけでなく海辺にひそかにそびえる大きな丘のようなもの。にも関わらずこの山がこれほどに半島のシンボルとして扱われているのは、この山に“人格”が感じられるからではないか、以前にアメリカのマウント・シャスタ(カリフォルニア州北部、ミネラルウォーター「クリスタル・ガイザー」の水源)に行った時に感じた「山から滲み出るパワー」のようなものを感じました。
すぐ近くの原野。平べったい写真でこの広大さを表現するのは難しいですね。
Confronting of wild nature and humankind: Does Nature worship lead to “Tao”?
You might wonder the ambiguous headline but this was one of my main theme to visit Iceland. My destination of the day was Snaefellsness peninsula, North-eastern region of Reykjavik. This area is known as one of the best power spots in Iceland and the field of “Journey to the Center of the Earth” by Jules Gabriel Verne(The original story of the Disney film ). And it is also the field of “Christianity under the Glacier (Kristnihald undir Jokli)” by Halldor Laxness, only Nobel Literature Prize winner in Iceland. In Japan, the translation was published in 1979 from minor publisher. I guess very few Japanese people have ever read this novel.
This is the Japanese translation in 1979.
I just by happening have read this novel when I was high school student. But I talk about this novel later on.
As we departed very early in the morning, we could see very magnificent and mysterious scenery. The lights are coming down from the heaven in the recovering weather. The phenomenon is called “Jacob’s rudder”. In chapter 28, verse 12 of Genesis, Jacob spent a night in the wilderness and he dreamt angels were coming up and down the rudder from the heaven, he recognized the place was the passage between heaven and earth. I am not religious, I know something about Bible just as knowledge. However this scenery reminded me that Heaven and Earth might have been created in this way. This scenery could have represented today’s excursion theme of “Confronting of wild nature and humankind”.
Although it is too far, you can see 2 gray seals. This is the photo at Ytri・Tunga.
This is a distant view of Snaefellsness Glacier. It was the end of the summer and Glacier stayed small. However this Glacier must have spread to the foot of the mountain in 1960s when the novel was written. The novel “Christianity under the Glacier” starts its story from the conversation between Umbi, the young main character, and Iceland Bishop who ordered him to research an old and weird priest under the Glacier. A rumor reached to the Bishop that says some mysterious ceremony took place at the Glacier by a priest. If the rumor is true, the Bishop must punish the priest as a heretic. The novel was very unique structure which reminds that the author had written drama.
I don’t talk much about its story here but an important motive is the Glacier which spread to the foot of the church. Most of immigrants to Iceland in early ages are pagans including Celtic people. Even though Convert declaration to Christianity was made after that, glaciers stayed as reverence target which kept existing from ancient times, it could have been considered as the communication bridge from the God. In Switzerland, I once heard that glaciers were believed to be “Tongue of Devil”. Most of Swiss alps mountains were climbing in recent times because people had believed you are abducted by Satan if they spent a night on the glacier in the other day.
In the strange communication between Umbi and old priest, you gradually see the deep and profound thought of relations between the Glacier (symbol of eternal existence) and individual person. In Christianity the relation between the God and the person is strict dualism of “I” and “Thou”. It is not ambiguous relationship like Japanese local religion which admires, scares, or enjoys together to “Eight million Gods and Goddess”. With the catalyst of the Glacier, their relationship is going to the thought of “Tao” of Lao-tse, a thinker of ancient China. Even though European society thinks and behaves in the basis of Christianity, tradition to scare wild nature still exist here and there. I visited Snaefellsness peninsula of Iceland this time because I had been curious to take looks of another aspect of Europe.
Unfortunately the Glacier was too short at the end of summer time but I could see the scene like above. This is Mt. Kirkjufell, very familiar mountain as representative scenery pictures of Iceland, especially the picture backed by northern lights.
This mountain is not very high, it is just a “big hill” on the shore. However this mountain seems to wear its “personality” from inside. I felt the same feeling of “the power ooze out from the mountain body” as I visited Mount Shasta in northern California, the source of th e mineral water “Crystal Geyser”.
The wilderness of nearby. It is shame that the picture cannot express its vastness.